אבחון פסיכודידקטי

המילה "אבחון" עולה לא מעט בשיחות עם הצוותים החינוכיים בישראל.
ישנם כל מיני סוגים של אבחונים, ולא תמיד אנו יודעים להבין את ההבדלים בינהם.
לשם כך גייסתי את גבי ג׳ונסון, פסיכולוג חינוכי מומחה, ופסיכותרפיסט, והבעלים ומנכ"ל של מרכז האבחון והטיפול – "גבי ג'ונסון" שיעשה לנו סדר.
הפעם מתמקד גבי באבחון הפסיכודידקטי .
אני מאד אוהבת את הגישה של גבי, שמעבר למקצועיות שהוא מפגין, הוא גם תמיד רואה את מה שמעבר.
בפוסט הנ״ל נקבל הסבר מהו אבחון פסיכודידקטי, וכן מה הערך המוסף שגבי כמאבחן לוקח ממנו – העצמה.
באופן אישי, למדתי רבות מהמידע שנכתב כאן:
אבחון פסיכו-דידקטי הינו אבחון שמטרתו לאתר קשיים בתחום הלמידה ובתחום הקשב.
במהלך האבחון נבדקות יכולות הלמידה של הילד/ה בתחומים שונים; הרגלי הלמידה שלו, קשיים בתחומי למידה ספציפיים, לקויות למידה ויכולות קשב וריכוז.
באבחון פסיכו-דידקטי נבדקות יכולות קוגניטיביות בסיסיות, ומוערכים אלמנטים רגשיים אשר עשויים להקשות על תהליכי הלמידה.
בסופו של האבחון, מוצעות דרכי התמודדות מתאימות לקשיים מהם סובל/ת הילד/ה, ובמידת הצורך ניתנות המלצות להקלות בדרכי היבחנות.
פעמים רבות האבחון יציע פתרונות נקודתיים לקשיים מהם סובל/ת הילד/ה. פתרונות אלו יכולים לנוע החל מדרכי למידה שונות, עזרה או מתן הקלות בתחומים ספציפיים, ועד לבדיקה האם הילד זקוק לטיפול ספציפי להפרעת קשב וריכוז.
👈מנקודת מבטו של גבי, אבחון פסיכודידקטי יכול להיות גם כלי מעצים. למה מעצים?
כי אבחון פסיכודידקטי עלול להיות מאיים או מלחיץ עבור הילד/ה וההורים, אם מתייחסים אליו רק ככלי לאיתור קשיים, חולשות ובעיות.
מעצם היות האבחון כלי לאיתור מקורות קושי, ניתן גם לאתר בעזרתו את החוזקות והיתרונות של הילד/ה ובעזרתם – להתגבר על הקשיים.
ולכן, האבחון הוא גם הזדמנות להכיר את אופני החשיבה הייחודים של הילדה או הילד, ואת האופן בו הוא/היא תופס/ת את עצמו/ה – על מנת לעזור לו/ה ולמבוגרים המלווים אותו/ה להבין מהי העזרה הדרושה לו/ה ללמידה טובה, התפתחות וחיזוק הדימוי העצמי.
🌸עבור מי נערכים האבחונים?
-ילדים שמשפחתם עשתה או עתידה לעשות רילוקיישן למדינה אחרת במטרה לאפשר לצוות החינוכי המקומי להכיר את הילד ולהתאים עבורו משאבים.
-ילדים עם קשיים לימודיים או הסתגלותיים שמשפחתם חוזרת לארץ לאחר רילוקיישן
-ילדים שעוברים ללמוד בבית ספר בינ”ל בארץ או בחו”ל – שם לעיתים האבחון נדרש על ידי בית הספר מהמועמדים.
-ילדים החיים בארץ ויש להם קשיים לימודיים / חברתיים / רגשיים.
🌸מה בודקים באבחון?
אבחון פסיכודידקטי באנגלית או בעברית נועד לענות על שאלות לגבי קשיים לימודיים ולאתר את מקורם. באבחון ננסה לאתר את הגורמים לקושי המתואר אבל בעיקר את תחומי החוזק שניתן להישען עליהם.
כשמדובר באבחון עבור ילדים העוברים למדינה אחרת, נשתמש בכלים ובכללים שמותאמים לשפת המדינה הרלוונטית ולדרישות מערכת החינוך.
🌸האבחון כולל הערכה של התחומים הבאים:
התפתות קוגניטיבית – מבחן IQ שבעזרתו נזהה פרופיל של חוזקות ומיומנויות מפותחות וכאלה שעדיין מתפתחות
רמת היכולות הלימודית – מיומנויות הקריאה, כתיבה והחשבון
הערכה של תפקודים ניהוליים – היכולת של הילד לנהל את עצמו על מנת להשיג מטרות – ניהול קשב, תכנון, התארגנות, פתרון בעיות, גמישות, הערכת תפקודי זיכרון ולמידה והערכה של התחום הרגשי.
בסיום כל אבחון מקבלים דו”ח מפורט שמתאר את ממצאי האבחון בשפה פשוטה וידידותית והמלצות שיסייעו לכם ולבית הספר לתת תמיכה באזורי הקושי, אך בעיקר לנצל את תחומי החוזק להסתגלות ולמידה טובה.
סוגי אבחון נוספים עליהם נפרסם פה בקהילה ובאתר ״הבית לשבים לישראל״ בהמשך:
-אבחונים אלה ממוקדים לנושא ספציפי:
-אבחון קשב ותפקודים ניהוליים
-אבחון פסיכולוגי רגשי
-אבחון בשלות לילדי גן.
🎁ואם אתם מעוניינות להשתמש בשרותיהם של גבי ג׳ונסון ו/או אנשי צוותו, לאבחון או טיפול רגשי, בעברית/אנגלית , אונליין/פרונטאלי, מוזמנות לקבל את פרטי ההתקשרות והטבות בלעדיות לחברות הקהילה שלנו.
וזאת בעזרת הקישור המצורף:
 

למידע נוסף:

שרות ייעוץ, ליווי וסיוע לתושבים חוזרים בתהליך החזרה לישראל מהתלבטות אם לשוב ועד התאקלמות מלאה

לטיפול/אימון רגשי והדרכת הורים לתושבים חוזרים

לרשימת הרצאות, מפגשים וסדנאות לתושבים החוזרים

קבוצות ווטסאפ של תושבים חוזרים להנגשת ושיתוף במידע מקומי

להצטרפות לקהילת הפייסבוק "הבית לשבות לישראל"

*כל האמור באתר זה הינו מידע כללי בלבד, אין לראות בו משום ייעוץ, אין להסתמך עליו והוא אינו מתיימר להחליף ייעוץ מקצועי ו/או משפטי ו/או ייעוץ פרטני על ידי גורם מתאים. המידע ברשויות השונות משתנה מעת לעת, והתכנים באתר לא בהכרח מתעדכנים בקצב זהה. מומלץ למשתמשים באתר, לפני נקיטת פעולה כלשהי (או הימנעות מפעולה), לבדוק היטב בעצמם את המידע המפורט ולא להסתמך על האמור באתר זה.

אין להעתיק/לשכפל/להעביר את המידע המצויין לשום גורם אחר.